Homesick sau bolnav de casa sau casa de bolnav

Nu stiu cum sunteti voi, dar eu cand ma gandesc la casa, ma gandesc la … casa. Aia far’ de caramizi rosii sau aliniata, asa frumos, ca de careu, cu vecini care striga dupa ‘sare’ si poame de-mpartit. Nu e in zona 1, 2, 3 (…). Nu ajungi cu Central, Picadilly sau mai stiu eu cu ce Jubileu de-al Reginei. Si-mi permit sa scriu la per-tu cu Regina-mama pentru ca-i in romana, noi astia de-o sa-i invadam tara daca e sa ne luam dupa Daily Fail. Mail. Fie.

Da, s-ar traduce cu ‘homesick’, adica ala de-i antonim cu ‘wanderlust’. Adica dor de casa care nu se-mpaca niciodata cu dorul de duca. Unul far’ de altul n-am vazut. Astea doua doruri te cicalesc mereu ca fetele batrane, cand unul, cand altul, cand cu biletul de avion, cand cu declaratii de dragoste si de ‘domiciliul stabil in?’. Asta cu ‘home is where your heart is’, as crede-o zau! Dar ce te faci cand inima asta bate-n antonime? Mai cu dor de duca, mai cu al’ de stat?

Da, stiu eu bancul ala cu mai bine te-mpiedici. De-mpiedicat oricum o fac. Si nici tarana nu ajuta, ca de bine ce te loveste sa-ti aminteasca de orgoliul ‘julit’, o iei iar la sanatoasa cand spre Nord, cand spre Vest, cand spre insulele astea eurosceptice. N-ai busola, dar te iei dupa vant. Unii spun vantul schimbarii, altul mi-a zis ca-i vant de furtuna sau semn cum ca e vant de primavara. Oricum, te duci unde simti ca te trage malul, ata, inima, gandul si-arunci ancora.

Barca mea a tras la Londra. Pe Tamisa. Bine, nu chiar. Pe-aproape. La 36 de minute de mers cu liniile de Jubileu si Metropolitana. M-am chinuit ‘oleaca’, am tras de catarg, am chituit toate sparturile, am impins-o cu forta si cand zicea ca nu mai poate, ma faceam si mai indaratnica. Si uite-ma-n portul marilor sperante.

home

Vant la pupa? Da, se pupa cu tot ce vedeam la orizont in linie mare. Doar ca nu-i asa de dreapta. Mai mergi doi pasi in fata, te mai lasa puterile prin metrou, te lasa umbrela, te lasa ghetele de la atata apa, te lasa telefonul, te lasa rabadarea. Dar nu te lasa mintea si inima la greu. Astea-s date naibii! Au armuri si planuri doar pentru ele. Nu le-atinge nici ploaia, nici vantul, nici ‘shit’-urile. Repeta mereu ‘mult a fost putin mai esti’, ‘e greu, dar si cand va fi…’, ‘putintica rabadare!’, ‘That’s good, but I want better’.

Mintea sau in  fine, inima, sau cum o fi ordinea ierarhica in organigrama asta interioara, ai spune ca-s setate dupa dorul asta al tau mare si logistic asezat pe harta viitorului.  Unsprezece noduri si 100,000 de leghe dreapta-stanga, sus-jos, joc de glezne si ambitii si ar trebui sa fii acolo. Acolo, unde? Unde zice ‘duca’.

Intre timp, homesick-ul, adica dorul asta de casa, se-asaza si mai bine. Din camera motoarelor, a urcat sus in cabina. Si mai apoi chiar pe punte. Imi face din mana, il vad tot mai aproape. Imi face semne cum ca sa ma duc mai inspre sud. Spre Mediterana. Si apoi, zice ca fac putin stanga, dreapta, cotim si am ajuns acasa la el. La Marea Neagra, dupa iei linia spre Orientali, Carpatii, Bucovina si ai ajuns la casa cu poame. Si vecini. Si fara caramizi rosii.

Dorul asta de casa e de fapt  de pe vremea cand grecii-razboinici se gandeau la ale lor zeite de acasa. Adica ‘homecoming’ si ‘pain’. Casa si durere. De doua luni ma tot bate la cap nostalgicul asta. I-as spune vreo doua, dar n-am vreme de el. I-as lua bilet sa se duca doar el pe-acasa. Dar eu as ramane tot cu dorul.

Si-atunci spun asa descantec – duca-s-ar pe pustii dorul! Pe pustiul ala dinspre Canalul Manecii, la Marea Neagra sau pe Tamisa, in jos, unde-o vedea cu ochii mintii lui. Sa ramana duca si casa. Pe astea doua le-mpart eu cumva. Le-ncui in camera motoarelor din barca mea.

Daca n-ar fi casa as fluiera a pustiu, daca n-ar fi duca, ar fi pustiu in mine.

ps. As fi scris in inglis, dar ei n-au cuvantul asta – dor.

Leave a Reply

